Ez a NagyKönyv 100-as lista azért eléggé elgondolkodtató. Például amitől rögtön az elején féltem, bekövetkezett: a Harry Potterből négy is bekerült ide. Meg a Gyűrűk Ura is itt van, elnézést a hobbit-mániákusoktól és középfölde-rajongóktól, de én ennek sem örülök. Mert amennyire baj, hogy a gyerekek egy része úgymond a H.P.-en szereti meg az olvasást, ugyanannyira nem jó, ha valaki fantasy-val tömi a fejét és azt értéknek gondolja. Hogy végül miből állt össze ez a lista, abban erősen beleszólt a többi pillanatnyi "divatkönyv" is, ilyen Terézanyu, Coelho-félékre gondolok (bár nem szívesen említem őket együtt). Viszont azon is elmerengtem, mi lett volna, ha úgy tíz-tizenöt évvel ezelőtt zajlik ez a verseny, biztos például, hogy Wass Albertnek egyetlen műve sem jut be, Kertész Imréről nem is szólva. 
De azért van minek örülni: hogy ezek szerint még mindig olvasnak az emberek klasszikusokat, Jókait, Mikszáthot, Thomas Mannt, Tolsztojt, Hemingwayt, hogy például Jane Austen vagy Charlotte Bronte sem merült feledésbe (meg is lepődtem rajta), hogy Fekete Istvánnak négy könyve is bekerült a százba, és persze aminek a legjobban örültem, hogy az Egri csillagok lett az első. Nekem ugyanis már régóta az a favorit, nem is volt kérdés egy percig sem, hogy a magyarok közül mire szavazzak.
Végül is nem a legjobb 100 vagy akárhány regény lesz az eredmény, hanem az a 100 vagy akárhány, amit a legtöbben olvastak. De ez nem baj, a lényeg, hogy olvassanak.
A Harry Potter meg decemberig majdcsak kiesik és akkor helyrebillen a világ egyensúlya. Ha ugyan kiesik ...