Amikor Fülesnél megláttam azt a fehér kőoroszlánt, rögtön beugrott, hol láttam már hasonlót: Szentpéterváron a Nagy Péter cár kis faháza előtti rakparton a lépcső két oldalán van kettő. Sajna, én akkoriban, amikor személyesen is találkoztam velük, még diára fényképeztem, most meg nincs olyan szkennerem, amivel diát be lehet vinni, de a neten találtam róla képet is, leírást is és kiderült, hogy nem is egyszerű oroszlán ez, hanem valami oroszlán és béka kombináció, angolosan átírva shi-tza.

Aztán találtam képet egy 18 centi magas kis kínai porcelán szobrocskáról is, mely a szentpétervári Kunstkamerá-ban van kiállítva, ennek a felirata pedig még különösebb volt: Heaven dog shi-tza.

Végül pedig itt van egy Pekingből is. Mindhárom nagyon hasonlít egymásra, mindegyiknek ott van az a gömbféle valami az egyik mellső lába alatt, a nyakukban ugyanolyan füzér kerek függőkkel, a szájuk ugyanolyan nem-oroszlánosan van kialakítva, szóval aki járatos a távol-keleti mitológiában, annak biztosan többet mondanak ezek az ábrázolások. Nekem egyszerűen csak érdekesek.

oroszlanbeka_petrovskayanaber.jpg  shitza.jpg  beijing_yongh_gong_stonelion.jpg