Kiküldték a csekket a kommunális adóról. Eddig rendben is van (mondjuk, nincs rendben, mert senkinek fogalma sincs, mire megy ez a pénz, amit tőlünk évente beszednek, látszata ugyanis semmi ...), viszont kiküldték ugyanide annak a csekkjét is, akié sok évvel ezelőtt volt ez az ingatlan. Már én sem tőle vettem, közben volt még egy harmadik tulajdonos is. Akkor most csak az a kérdés, hogy a tisztelt önkormányzatnak nem tűnik fel, hogy egy címre két határozatot, csekket, mifenét küldenek? Vagy úgy képzelik, hogy egy ingatlan után ketten fogják beküldeni a pénzt? "Ügyes!" - mondaná Kohn bácsi a régi vicc szerint. Hát, arany pofáim ott az írósztalok mögött, próbálkozni lehet, de sajna, ez most nem jött be.

***********

Erről eszembe jutott, amikor először jártam hivatalos ügyben itt a faluközpontban. Házszámot ugyan tudtam, de valahogy nem láttam sehol kiírva a főtéren, ezért egy szembejövő férfit megkérdeztem, mondaná már meg, hol a földhivatal. "Ott a toronyházban" - mondta és intett a kezével egy irányba. Odanéztem és csak neveltetésemből kifolyólag nem röhögtem el magam, mert nekem arról a szóról, hogy toronyház, minimum az orvosegyetem Nagyvárad téri húszemeletes épülete ugrik be, itt pedig egy öt-hatemeletes dobozházat láttam, tipikusan a 60-70-es évek szocmodern stílusában felhúzva. Igaz, hogy a faluban ez az egyetlen ilyen magas épület, de még hogy toronyház? Mindenki azzal nagyzol, amije van neki, ennek a porfészeknek van egy hatemeletes háza, hát azzal.

***********

A porfészekről pedig eszembe jut a Rokonok (kvízkérdés: miért is épp ez jut eszembe a porfészekről?), pontosabban az, hogy nem értem, mi ez a nagy reklám, miért szervezik ilyen buzgón a diákok látogatását. Annyi ennél sokkal értékesebb (bocsánat, író úr!) irodalmi mű van a magyar irodalomban is, amit megfilmesítve igazán nagy hasznára lehetnének a ifjúságnak, némelyiket, mint tudjuk, meg is filmesítették már, de még egyszer sem láttam, hogy tévében, plakátokon diákelőadásokat, kedvezményeket reklámoztak volna a Kőszívűre, a Háború és békére, a Pacsirtára, a Hannibál tanár úrra, az Egy magyar nábobra, Kárpáthy Zoltánra, Árvácskára és lehetne még folytatni a sort hosszasan. Miért éppen a Rokonok? Nem biztos, hogy nyolcadikosoknak, középiskolásoknak ez a legfontosabb, ami nem maradhat ki az életükből.
(Egyébként nem fog kimaradni, mert középiskolában el kell olvasniuk, legalábbis nekünk még kötelező olvasmány volt. Filmen meg nézzenek valami jobbat. Szerintem.)